چرا پرندگان با نشستن بر روی سیم های برق دچار برق گرفتگی نمی شوند؟

براي پاسخ به اين سؤال ابتدا بايد علت برق گرفتگي را بدانيم .

همانطور كه مي دانيم براي برقراري جريان الكتريكي در يك جسم  بايد دو قطب مثبت و منفي يك منبع الكتريكي را به جسم وصل كرد در اين صورت الكترونها از سمت قطب منفي به سمت قطب مثبت حركت كرده و جريان الكتريكي برقرار مي شود.

هنگامي كه  قسمتي از بدن يك جاندار به سيم برق برخورد كند و قسمتي ديگر از بدن آن با زمين در تماس باشد الكترونها از طريق بدن به سمت زمين كه بزرگترين گيرنده الكترون است حركت كرده و اصطلاحا جاندار دچار برق گرفتگي مي شود.

 

و امّا...

بدن پرنده ای که روی سیم نشسته مانند یک شاخه ی مدار است که مقاومت آن نسبت به شاخه ی دیگر( قطعه ی سیم کوتاه بین دو پای پرنده ) فوق العاده زیاد می باشد. به این دلیل شدت جریان برق در این شاخه ( بدن پرنده ) ناچیز است و صدمه ای نمی رساند. اما اگر پرنده ای که روی سیم نشسته است، بال ، دم یا منقارش با آهنی تماس پیدا کند و یا به طور کلی به نحوی با زمین اتصال بیابد ، آن وقت برقی که از راه بدن پرنده به زمین می رود ، آناً پرنده را خواهد کشت. چنین حادثه هایی اغلب اتفاق می افتد. 
پرندگان عادت دارند وقتی که روی میله های افقی تیرهای شبکه برق با ولتاژ بالا می نشینند منقار خود را با سیم برق پاک کنند. ازآنجا که این قسمت و پرنده ای که روی آن نشسته است مستقیماً با زمین اتصال دارد ، وقتی پرنده با سیم برق تماس پیدا کند ، حتماً کشته خواهد شد. این گونه حوادث بقدری اتفاق می افتد که زمانی در آلمان برای جلوگیری از تلف شدن پرندگان تدابیر ویژه ای اتخاذ کردند. برای این منظور روی میله های افقی تیرهای شبکه برق با ولتاز زیاد نشیمنگاههایی از جنس عایق نصب می کنند تا پرندگان هم بتوانند روی آن بنشینند و منقارشان را با سیم پاک کنند و هیچ صدمه ای نبینند . درمواردی دیگر جلو نقاط خطرناک را با وسایل مخصوص سدمی کنند تا بدن پرندگان با آن تماس نیابد.

چنانچه پرنده ای یا پرندگانی روی یک سیم لخت بنشیند دچار برق گرفتگی نمی شوند. ولی اگر همین پرندگان با دو سیم لخت تماس حاصل کنند، جریان از بدن آنها به زمین خواهد رفت. پس بلافاصله دچار برق گرفتگی خواهند شد. همچنین اگر دو پرنده هر کدام روی یک سیم لخت (مثبت، منفی) نشسته باشند تا زمانی که با هم تماس نداشته باشند، زنده مي مانند، ولی به محض تماس بالها یا بدنشان با هم، هر دو دچار برق گرفتگی شده و می میرند.

البته انسان هم مي تواند  مثل پرنده روی سیم بايستد و هیچ اتفاقی برايش نیفتد!!!!!!؟

اگر انسان دو دست ویا دوپای خود را( بدون اينكه كوچكترين تماسي با زمين داشته باشد) همزمان روی یک سیم  معلق در هوا  قرار بدهد مانند این است که خودش هم عضو سیم برق است و هیچ اتفاقی برایش پیش نمیایید ولی اگر با هزارم ثانیه مکث داشته باشد دچاربرق گرفتگي مي شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 8 بهمن 1392برچسب:, | 16:55 | نویسنده : محمدرضا عطایی |